Dronten Leeft
30 juni 2022 10:21
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

‘Door met elkaar te praten hopen we tot een oplossing te komen waar iedereen gelukkig van wordt’

DRONTEN – Lawaai, een te hoge boom of steeds maar die auto op jouw parkeerplaats. Waarschijnlijk heeft iedereen zich op een zeker moment wel eens geïrriteerd aan één van de buren. Mocht deze irritatie uit de hand lopen dan komt MDF buurtbemiddeling graag bemiddelen.

‘Door met elkaar te praten hopen we tot een oplossing te komen waar iedereen gelukkig van wordt’, vertelt buurtbemiddelaar Nick de Bruin.

MDF buurtbemiddeling biedt sinds 2008 haar hulp in de gemeente Dronten. ‘Mensen kunnen zich bij ons aanmelden wanneer er sprake is van irritatie of een conflict’, legt coördinator MDF buurtbemiddeling Wendy Rademakers uit. ‘Deze irritaties kunnen door van alles ontstaan zijn. Wanneer je naast elkaar woont kom je nu eenmaal elkaars gewoontes tegen. En deze sluiten helaas niet altijd op elkaar aan.’

Wendy: ‘In de meeste gevallen komt iemand met een specifiek probleem, bijvoorbeeld een boom die te hoog is, maar ligt het echte probleem veel dieper. Soms is het probleem al ontstaan op het moment dat iemand ergens is komen wonen en zich niet heeft voorgesteld aan de buren. Wat het probleem ook is, we proberen het door een goed gesprek altijd boven water te krijgen.’

De aanpak van de buurtbemiddelaars is vooral heel zorgvuldig. ‘En ook niet onbelangrijk, onpartijdig!’, legt Nick uit. ‘We gaan altijd met zijn tweeën. Twee horen en zien meer dan één. Daarnaast heeft ieder zijn eigen sterke punten, wat voor een mooie wisselwerking zorgt.’

Zodra er een duo is gevormd wordt er een afspraak gemaakt met de meldende partij. Nick vervolgt: ‘We stappen er vrij blanco in. We weten waar we moeten zijn en waarom iemand zich heeft aangemeld. Tijdens het eerste gesprek luisteren we vooral. We geven nooit een mening en oordelen niet. Belangrijk om te weten is dat we geen dossier opmaken. De notities die wij maken zijn puur voor onszelf. Mocht buurtbemiddeling niet voldoende zijn, dan kan hetgeen wat er tijdens onze gesprekken besproken is, niet gebruikt worden tijdens bijvoorbeeld een rechtszaak.’

Na dit gesprek gaan de buurtbemiddelaars direct door naar de andere buurpartij. ‘We leggen natuurlijk eerst uit wie wij zijn, wat we doen en de reden dat we langskomen. Wanneer de kou dan eenmaal uit de lucht is en men door heeft dat we enkel komen om te bemiddelen en niet met een vinger te wijzen, zijn ze vaak bereid om met ons te praten. We proberen daarna altijd direct een afspraak te maken voor een ontmoeting met beide partijen op neutraal terrein. In het MDF-kantoor, of in de dorpshuizen.’

Het gesprek is vaak een eyeopener voor beide partijen. Want in veel gevallen is er simpelweg sprake van aannames en miscommunicatie. ‘Het gebeurt regelmatig dat een buur niet eens doorheeft dat de andere buur zich mateloos irriteert aan de rommel in de tuin of die “lelijke” vlag voor het raam. En omdat er nooit rustig over gesproken is, is er kans dat buren het gedrag van de ander in gaan vullen op een bepaalde manier die niet klopt met de werkelijke drijfveer van die buur’, legt Wendy uit.

Uiteindelijk zijn 95 procent van de gevallen die tot een bemiddelingsgesprek komen geslaagd. Wendy: ‘Mensen gaan vaak heel tevreden de deur uit met een oplossing die door beide partijen gedragen wordt. Na zes weken bellen we weer op om na te gaan hoe de situatie is. Was dat ene gesprek niet voldoende, dan kunnen we nog een keer met zijn allen rond de tafel gaan zitten. Komen we er dan nog niet uit, dan moeten we opschalen. In dat geval ga ik in overleg met de betrokkenen op zoek naar een ander passend traject. Dit kan hulpverlening zijn, coaching in hoe anders om te gaan met de overlast die jij ervaart of toch handhaving. In het laatste geval leggen we het probleem neer bij de politie of woningbouwvereniging.’

Maar gelukkig komt het vaak niet zo ver. Nick: ‘Ik denk dat we voldoende expertise in huis hebben om een zaak op te lossen zonder dat het escaleert. Veel van ons hebben een mediation achtergrond. Daarnaast hebben we allemaal een speciale training voor buurtbemiddeling gevolgd. Ikzelf heb altijd binnen defensie gewerkt, waar ik vaak met bemiddeling te maken heb gehad. Nu kan ik deze vaardigheden mooi gebruiken in mijn rol als buurtbemiddelaar. Ik vind het fijn dat ik me op deze manier nuttig kan maken.’

Problemen met de buren?

Of heeft u interesse om ook als buurtbemiddelaar aan de slag te gaan? Neem dan voor vragen, advies of aanmelding contact op via 0321 319522 of buurtbemiddeling@mdflevoland.nl. 

Problemen met de buren? Of heeft u interesse om ook als buurtbemiddelaar aan de slag te gaan? Neem dan voor vragen, advies of aanmelding contact op via 0321 319522 of buurtbemiddeling@mdflevoland.nl. 
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Wij werken samen met
Recreatie
Zorg & Gezondheid
Sport
Economie
Voedsel & Lifestyle
Wonen
Duurzaamheid
Media & cultuur
Techniek
Vacatures
Scroll to Top