Dronten Leeft
17 september 2021 12:13
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Oost, west, thuis oud(er) worden is het best

Voor velen de ultieme droom, oud(er) worden in je eigen vertrouwde omgeving. Op tijd nadenken over wat je daarvoor nodig hebt is dan een must.

Ouderen treffen vaak pas concrete maatregelen wanneer er zich iets heeft voorgedaan. Een vervelende struikelpartij of ander lichamelijk ongemak zorgen er dan voor dat er “op stel en sprong” iets gedaan moet worden aan de inrichting. Soms is de woning aanpassen dan geen optie meer en moet er toch nagedacht worden over verhuizen.

Beter is het om eerder na te denken wat je nodig hebt om fijn en veilig ouder te kunnen worden in je eigen huis. Ga het gesprek eens aan met ouderen in je omgeving hoe zij het ervaren hebben, of met (klein-)kinderen? Samen bespreken maakt het laagdrempeliger en leuker!

Wanneer ga je dan nadenken over je woon- en leefomgeving?

Al snel wordt dan nagedacht over zaken zoals woningaanpassingen als zijnde een traplift, een seniorenbadkamer of een verhoogd toilet. Zo ‘extreem’ hoeft het natuurlijk helemaal niet. Kijk bijvoorbeeld eens kritisch naar de inrichting van de woonkamer. Veel kleine losse meubels maken doorgangen smaller, drempels kunnen al snel te hoog zijn terwijl zitmeubilair juist weer te laag kan zijn waardoor het oncomfortabel wordt.

De keuken kan nu nog prima voldoen en even op de eetkamerstoel stappen om iets uit de hoge kasten te halen? Geen probleem! Maar wat als je straks iets minder soepel ter been bent? Een keuken zonder hoge kasten is dan een uitkomst!

En wat te denken van goede verlichting? Niet alleen om de krant bij te lezen, maar ook zeer zeker in de keuken. Goede verlichting voorkomt een boel ellende!

Mocht u de mogelijkheden hebben, dan zou een slaapkamer en een badkamer op de begane grond natuurlijk helemaal voortreffelijk zijn. En dat hoeft er vanzelfsprekend niet uit te zien alsof je een “ziekenhuis” in je huis hebt gehaald. Integendeel; het kan heel sfeervol en tegelijkertijd enorm praktisch zijn.

Kortom sta er eens bij stil, bij de aanschaf van nieuw meubilair, een nieuwe keuken of zomaar. Ga er eens voor zitten en richt de woonkamer eens anders in. Of vraag eens een interieuradviseur om mee te denken. De mogelijkheden zijn legio!

Wij denken graag met je mee en bieden maatwerkoplossingen voor iedere ruimte en persoonlijke smaak!

Böhmer Project BV
Nina en Fem Lukassen
Houtwijk 63c
8251 GD Dronten
(productie)

Redepassage 19
8254 KC Dronten
(winkel met meubels en woonaccessoires)
www.bohmerproject.nl

Een gezond eetpatroon dat je de rest van je leven kunt volhouden

Wat is gezond?
Gezond is als je alle voedingsstoffen binnen krijgt die je lichaam nodig heeft (energie, bouwstoffen, vitamines en mineralen) zonder dat je veel voedingsstoffen binnen krijgt die schadelijk effecten hebben op je lichaam (grote hoeveelheden verzadigd vet, suiker en zout). Van een los product valt moeilijk te zeggen of het gezond is of niet. Het gaat om de combinatie van producten die je maakt over de hele dag. Zo wordt een appel vaak bestempeld als gezond, maar als je de hele dag alleen appels eet heb je geen gezond eetpatroon. Elk product heeft namelijk zijn eigen samenstelling van voedingsstoffen en geen enkel product bevat alle voedingsstoffen die je nodig hebt op een dag. Een gezond eetpatroon heeft daarom altijd veel variatie nodig.

Denk niet te moeilijk
We hebben vaak een ideaal plaatje in ons hoofd van hoe een gezond eetpatroon er uit hoort te zien. Het is in de meeste gevallen bijna onmogelijk om aan dit ideaal plaatje te voldoen. Het gevolg is dat we het een paar dagen volhouden en daarna weer terug vallen in ons oude patroon. Maar al die smoothies en salades zijn echt niet nodig. Een schaaltje kwark met fruit en muesli is ook een prima ontbijt en met volkorenbrood met mager beleg en wat rauwkost als lunch ben je ook goed bezig. Dus leg de lat niet te hoog voor jezelf. Je hebt er veel meer aan als je je nieuwe eetgewoontes de rest van je leven vol kunt houden.

Houd plezier in het eten
Maak geen lijstjes van producten die je niet mag eten. Leg in plaats hiervan de focus op alle gezonde producten die je kan toevoegen aan je eetpatroon. Door meer volkorenproducten, groente, fruit, noten en zuivel toe te voegen aan je eetpatroon ga je automatisch minder ongezonde producten eten. Als je 80 tot 90 procent van de tijd gezond eet dan krijg je hiermee vrijwel alle voedingstoffen binnen die je lichaam nodig heeft. Het is dan ook niet erg als je de overige 10 tot 20 procent van de tijd een wat ongezondere keuze maakt. Dus geniet gerust van dat koekje bij de koffie of de makkelijke maaltijd op zondag, maar zorg voor een goede basis en de juiste balans.

Danique Stoop
Diëtist – LOOSE FIT

www.loose-fit.nl

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Wij werken samen met
Recreatie
Zorg & Gezondheid
Sport
Economie
Voedsel & Lifestyle
Wonen
Duurzaamheid
Media & cultuur
Techniek
Vacatures
Scroll to Top